free web page hit counter
بیماری هاتغذیه

خوراکی‌های هیپوآلرژنیک کدامند؟ چرا رژیم حذفی اعمال می‌شود؟

هیپوآلرژنیک چیست

خوراکی‌های هیپوآلرژنیک کدامند؟ چرا رژیم حذفی اعمال می‌شود؟

آلرژی غذایی مشکلی بسیار شایع است. به ماده‌ای درغذا و یا نوشیدنی که باعث واکنش حساسیتی می شود “آلرژن” می‌گویند.

آلرژی حدود ۵ درصد از بزرگسالان و ۸ درصد از کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و این درصد در حال افزایش است.

آلرژی غذایی وضعیتی است که برخی غذاها موجب پاسخ ایمنی غیرطبیعی در بدن می‌شوند. تقریباً همه‌ی آلرژن‌های غذایی پروتئین‌ها هستند. آلرژی به دلیل عکس‌العمل بدن به برخی پروتئین‌های غذایی ایجاد می‌شود. این پروتئین‌ها به اشتباه توسط بدن مضر شناخته می‌شوند. سپس بدن یک سری اقدامات حفاظتی از جمله انتشار مواد شیمیایی مانند هیستامین را آغاز می‌کند که موجب التهاب بدن می‌شود.

آلرژی می‌تواند پس از چند دقیقه و یا چند ساعت پس از قرارگیری در معرض آلرژن پدیدار شود و با بضی از علائم زیر را همراه باشد:

  • تورم دهان، زبان و یا صورت
  • دشواری تنفس
  • استفراغ
  • اسهال
  • کهیر
  • قرمزی و خارش

در موارد شدیدتر آلرژی غذایی ممکن است باعث آنافیلاکسی شود. علائم آنافیلاکسی که ممکن است به سرعت رخ دهد عبارتند از: خارش، تورم گلو و یا زبان، تنگی نفس و کاهش فشار خون. این علائم در برخی مواقع ممکن است کشنده باشد.

 

  • عدم تحمل غذایی با آلرژی غذایی اشتباه گرفته می‌شود!

 

در بسیاری مواقع عدم تحمل غذایی با آلرژی غذایی اشتباه گرفته می‌شود. اما عدم تحمل غذایی به سیستم ایمنی مربوط نیست. اگرچه عدم تحمل غذایی به طور کلی کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما این افراد در معرض خطر آلرژی نیستند.

آلرژی غذایی را می‌توان به دو نوع اصلی تقسیم کرد: آنتی‌ بادی IgE و آنتی بادی ضد IgE.

آنتی بادی‌ها (پادتن) یک نوع پروتئین خون هستند که توسط سیستم ایمنی بدن شما برای تشخیص و مبارزه با عفونت بدن استفاده می‌شوند. در یک آلرژی غذایی آنتی‌ بادی IgE، آنتی‌ بادی IgE از طریق سیستم ایمنی آزاد می‌شود. در یک آلرژی غذایی آنتی بادی ضد IgE، آنتی بادی IgE آزاد نمی‌شود و بخش‌های دیگری از سیستم ایمنی برای مبارزه با تهدید درک شده استفاده می‌شود.

 

  • غذای هیپوآلرژنیک به چه معناست؟

 

هیپو به معنای “کم‌تر” می‌باشد. غذاهای هیپوآلرژنیک، غذاهای کم آلرژیک هستند که واکنش‌های آلرژیک ایجاد نمی‌کنند.

این غذاها به عنوان غذاهای اولیه برای نوزادان شناخته می‌شود. همچنین این غذاها در رژیم‌های حذفی برای محدود کردن میزان مصرف غذاهای آلرژیک نیز توصیه می‌شوند.

فقط هشت غذا باعث ۹۰ درصد از واکنش‌های آلرژیک به مواد غذایی می‌شود.

این غذاها عبارتند از:

بادام زمینی، شیر،تخم مرغ، آجیل (مانند گردو، پسته، بادام و کاجو)، ماهی، صدف، گندم و سویا.

از آنجایی که در حال حاضر درمان خاصی برای آلرژی غذایی وجود ندارد، بهترین راه برای جلوگیری از واکنش‌های آلرژیک این است که از خوردن غذاهای محرک جلوگیری شود.بسیاری از پزشکان رژیم‌های غذایی حذفی را برای محدود کردن مصرف غذاهای آلرژیک تجویز می‌کنند. رژیم غذایی هیپوآلرژنیک می‌تواند برای کسانی که بعد از وعده‌های غذایی علائم آلرژی را تجربه می‌کنند مفید باشد.

 

  • رژیم غذایی حذفی چگونه انجام می‌شود؟

 

رژیم غذایی حذفی، حذف و اضافه کردن مواد غذایی به رژیم و در نتیجه پیدا کردن مواد غذایی مشکل‌ساز می باشد.

در این دوره که حدود ۳ تا ۴ هفته طول می کشد، غذاهای مشکوک به آلرژی و یا عدم تحمل غذایی از رژیم غذایی حذف می‌شوند.

این غذاها شامل:

تخم مرغ، بادام زمینی، شیر، کره، پنیر، صدف، ماهی، توت‌فرنگی، مرکبات، موز، گندم، سویا، گوجه‌فرنگی، غذا و نوشیدنی‌های حاوی رنگ آزو می باشند.

مصرف غذاهای کم آلرژیک (هیپوآلرژیک) نیز در رژیم غذایی ادامه می‌یابد.  این غذاها عبارتند از:

گوشت گوسفند، برنج، هویج، سیب‌زمینی خام، حبوبات غیر از سویا، زردآلو، گلابی، سیب سبز، هلو، آب معدنی، روغن زیتون، قند و چای).

در رژیم حذفی هر بار یک مورد از غذاهایی که از رژیم غذایی حذف شده بودند دوباره به رژیم افزوده می‌شود. هر بار بعد از افزودن هر خوراکی علائم آلرژی کنترل می‌شود. اگر واکنش‌های آلرژیک در روزهای افزودن خوراکی جدید افزایش یابد، بدین معنی است که بدن به این مواد غذایی و یا مواد شیمیایی درون آن آلرژی دارد. اگرچه رژیم غذایی حذفی بسیار ساده است اما ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

یک راه جایگزین برای پیدا کردن غذاهای آلرژیک، آزمایش آلرژی می‌باشد.

 

  • عمومی‌ترین غذاهای هیپوآلرژنیک

 

اگرچه رژیم غذایی حذفی به ظاهر دشوار به نظر می رسد اما افزودن غذاهای مغذی و خوشمزه‌ی هیپوآلرژنیک به این رژیم باعث می‌شود که دوره‌ی این رژیم غذایی به راحتی طی شود.

در اینجا لیستی از غذاهای هیپوآلرژنیک و یا خوراکی‌هایی با آلرژن کم را برای شما گردآوری کرده‌ایم:

 

  • غلات:

به طور معمول شیرین‌ کننده‌های مجاز شامل:

ملاس، خرنوب، شربت افرا و شربت برنج قهوه‌ای می‌باشد.

نوشیدنی‌های مجاز نیز شامل:

شیر برنج، آب گلابی، چای بابونه و آب معدنی (بدون شیرین کننده‌های اضافی) می‌باشند.

  • سبزیجات:
اکثر سبزیجات به عنوان خوردنی‌های هیپوآلرژنیک شناخته می‌شوند. سبزیجاتی مانند :

کاهو، خیار، فلفل، کلم بروکلی، گل کلم، کرفس، هویج و جوانه‌های بروکسل به راحتی قابل مصرف هستند.در یک رژیم غذایی هیپوآلرژنیک باید از سبزیجاتی مانند بادمجان، کنگر فرنگی، ذرت، گوجه‌فرنگی، قاصدک، فلفل، اسفناج، قارچ اجتناب کرد. این سبزیجات حاوی آمین و یا سالیسیلات هستند که به طور طبیعی واکنش‌های آلرژیک در بدن ایجاد می‌کنند.

  • لوبیا و حبوبات:

خانواده‌ی حبوبات به جز بادام زمینی جزء خوراکی‌های هیپوآلرژنیک هستند.

غذاهایی مانند عدس، لوبیا سیاه،  لوبیا چیتی،  نخود، نخود فرنگی انتخاب درستی برای شما خواهند بود.

  • برخی میوه‌ها:

بعضی از میوه‌ها مانند سیب و گلابی نمونه‌ای از مواد غذایی هیپوآلرژیک هستند که خوردن آن‌ها بسیار مفید می‌باشد.

باید از تمام میوه‌های خشکی که حاوی آمین و یا سالیسیلات می‌باشند اجتناب کرد.

زردآلو، خربزه و آلو میوه‌هایی هستند که می‌توان به راحتی مصرف کرد اما از زیتون و آووکادو باید دوری کرد.

  • برخی از گوشت‌ها:

گوشت گوسفند تنها گوشت هیپوآلرژنیک می‌باشد، چرا که اکثر حیوانات مانند مرغ‌ها و گاوها در معرض محصولات گندم و لبنی قرار می‌گیرند که دو مورد از رایج‌ترین آلرژن‌های غذایی هستند.

بهترین راه برای جلوگیری از آلرژی غذایی طبخ غذا در خانه می‌باشد.

بسیاری از غذاهای فرآوری شده شامل انواع مختلفی از آلرژن‌ها از جمله آجیل، شیر، ماهی و … می‌باشند.

 

خوراکی‌های هیپوآلرژنیک کدامند؟ چرا رژیم حذفی اعمال می‌شود؟
آلرژی

خوراکی‌های هیپوآلرژنیک کدامند؟ چرا رژیم حذفی اعمال می‌شود؟

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + هشت =

دکمه بازگشت به بالا
بستن