free web page hit counter
خبر

رمز های یکبار مصرف به مرحله اجرا نرسید

رمز های یکبار مصرف به مرحله اجرا نرسید

٢٠ گوشی غیرهوشمند سنگ راه اپلیکیشن‌های بانکی

اما ماجرای این گرفتاری‌ها چیست؟

نصب اپلیکیشن بانکی نخستین سنگ بزرگ این ماجراست. چیزی حدود ٨ تا ١٠‌درصد گوشی‌های غیرهوشمندی که در دست مردم وجود دارد و این گره کوچکی نیست.

حسین حسینی، عضو هیأت مدیره دستگاه‌های مخابراتی به «شهروند» می‌گوید که ٨ تا ١٠‌درصد خرید و فروش‌هایی که در بازار موبایل انجام می‌شود، مربوط به گوشی‌های دکمه‌دار است.

به گفته او ماهانه چیزی حدود ۵٠‌هزار گوشی تلفن همراه در بازار خرید و فروش می‌شود که حدود ۵‌هزار تای آن مربوط به همین گوشی‌های ساده است. یک حساب‌کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد که سالانه چیزی حدود ۶٠‌هزار گوشی ساده در بازار خریداری می‌شود.

گوشی‌هایی همچون نوکیا ١١٠٠، نوکیا ٣٣١٠، نوکیا ١۵٠، نوکیا ١٠۵، نوکیا ٢١۵  و مدل‌های گوشی‌های اورد که قیمتی بین ٢٠٠‌هزار تا یک‌میلیون تومان دارند و به گفته حسینی محبوبیت زیادی در بین نظامی‌ها، شهرستانی‌ها و روستاییان دارند.

براساس آمار وزارت ارتباطات حدود ٢٠٠‌میلیون دستگاه موبایل فعال در دست مردم ایران است که با این حساب چیزی حدود ١۶ تا ٢٠‌میلیون دستگاه موبایل دکمه‌دار در دست مردم است. رقم دقیقی در دسترس نیست که چه تعداد از مشترکان موبایل به صورت همزمان هم از گوشی‌های هوشمند و هم دکمه‌دار استفاده می‌کنند، اما حدود ٢٠‌میلیون دستگاه موبایل دکمه‌دار رقم کمی نیست که بانک‌ها بتوانند آن را نادیده بگیرند و به آنها خدمات رمز دوم ندهند.

نیما امیرشکاری، مدیر بانکداری الکترونیک پژوهشکده پولی بانک مرکزی دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید:

«بانک مرکزی به هیچ بانکی نگفته بود که از اپ‌ها و برنامه‌های موبایلی استفاده کنند، اما بانک‌ها سراغ ساده ترین، کم‌هزینه‌ترین و البته به‌روز‌ترین راه رفتند، زیرا سایر راه‌هایی که برای اجرای این طرح می‌توان استفاده کرد، برای بانک‌ها هزینه زیادی به دنبال دارد.»

 

هزینه کمرشکن پیامک رمزهای یکبار مصرف

راه دیگری که بانکی‌ها برای رمز دوم یکبار مصرف پیش‌رو دارند، استفاده از پیامک است، اما پیامک هزینه سنگینی روی دست بانکی‌ها می‌گذارد و آنها حاضر نیستند به این راحتی زیر بار مخارج آن بروند.

بر اساس آن‌چه بانک مرکزی اعلام کرده است، استفاده از رمزهای یکبار مصرف برای مشتریان  بانکی هزینه‌ای نخواهد داشت.

این موضوع در شرایطی مطرح می‌شود که بانکی‌ها می‌گویند قادر به پوشش هزینه‌های مربوط به پیامک صدور رمزهای یکبار مصرف نیستند.

یک منبع آگاه در بانک ملی به «شهروند» می‌گوید:

«مشتریان این بانک روزانه ۵‌میلیون تراکنش اینترنتی انجام می‌دهند، اگر قرار باشد رمز یکبار مصرف آنها در قالب پیامک ارسال شود، روزانه باید چیزی حدود ١٠‌میلیون پیامک ارسال شود.

حال اگر هزینه هر پیامک را به صورت میانگین ١۵ تومان در نظر گیریم، پیامک‌هایی که این بانک باید به مشتریان خدمات الکترونیکی ارسال کند، روزانه چیزی حدود ١۵٠‌میلیون تومان و ماهانه چیزی حدود ۴۵٠‌میلیارد تومان آب می‌خورد.

البته شاکری، کارشناس بانکداری الکترونیک  معتقد است با توجه به هزینه بالایی که پیامک برای بانک‌ها دارد، نظام بانکی می‌تواند در قالب هزینه آبونمانی که همه ساله بابت smsها از مشتریان خود دریافت می‌کند، هزینه‌های این طرح را از مشتریان خود دریافت کند.

اما موضوع اینجاست که همین حالا هم آبونمان سالانه حدود ١٠‌هزار تومانی که بانک‌ها برای ارسال پیامک‌های واریز و برداشت  می‌گیرند، کافی نیست.

بانکی‌ها می‌گویند برای ارسال هر پیامک ١٢ تا ١۵ تومان پول می‌پردازند و مشتریان کارت‌های بانکی را کیف پول الکترونیک تصور کرده‌اند و برای هر خرید ریز و جزیی هم از کارت‌هایشان پول می‌کشند.

ارسال روزانه چندین پیامک برداشت برای مشتریان باعث شده مبلغ ١٠‌هزار تومانی آبونمان سالانه برای بانک‌ها جز زیان چیزی نباشد و حالا اگر قرار است پیامک رمزهای یکبار مصرف هم به این ماجرا اضافه شود، جز تحمیل هزینه اضافه به دوش بانک‌ها چیز دیگری برای آنها ندارد.

 

رمز های یکبار مصرف به مرحله اجرا نرسید
رمز های یک بار مصرف

رمز های یکبار مصرف به مرحله اجرا نرسید

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × یک =

دکمه بازگشت به بالا
بستن