free web page hit counter
تغذیه

عوارض زیاد ورزش کردن چیست؟

ورزش

عوارض زیاد ورزش کردن چیست؟

چه مقدار ورزش برای شما مفید است ؟

به طور میانگین اکثر بزرگ سالان به ۱۵۰ دقیقه هوازی سبک یا ۷۵ دقیقه ورزش هوازی سخت در طول هفته نیاز دارند . اگر نمی توانید ساعات ورزش خودتان را در طول یک هفته محاسبه کنید ، آن را به صورت روزانه در نظر بگیرید . در این صورت شما باید ۵ روز در هفته و هر روز به مدت ۳۰ دقیقه ورزش کنید .

البته اگر هدف شما از ورزش کردن کاهش وزن است می توانید این مقدار را تا حدودی افزایش دهید .

در مورد ورزش های سنگین هم ، ۳ روز در هفته کافی است در غیر این صورت بدن شما زمان کافی برای استراحت نداشته و قدرت خود را به مرور از دست می دهد .این که هر کسی به چه مقدار ورزش در هفته نیاز دارد ، برای هر فردی متفاوت است . اما کارشناسان با توجه به علائمی که در بدن هر فرد دیده می شود ، میزان کافی ورزش را مشخص و از انجام بیش از حد آن شما را منع می کنند . بنابراین اگر علائمی را که در ادامه مطلب برایتان آورده ایم ، در بدن خود مشاهده کردید ، بدانید که بیش از حد از بدن تان کار می کشید

چقدر ورزش برای بدن مفید است

از بین رفتن ماهیچه ها

شاید هدف شما از باشگاه رفتن ، عضله سازی باشد اما آیا می دانید که فشار بیش از حد بدن ، به جای این که ماهیچه های شما را تقویت کند ، آن را می سوزاند ؟  افرادی که ورزش های سنگین می کنند ، باید به بدن شان استراحت بدهند ، در غیر این صورت بدن انرژی و توان خود را به ندرت از دست می دهد . در واقع فشار های بیشتر ، از حجم ماهیچه ها کاسته و حتی موجب کاهش وزن نیز می شود . به همین دلیل هر از چند گاهی ، چند روز به بدن تان استراحت دهید تا انرژی لازم را برای ادامه برنامه هایتان به دست آورد .

عضله سازی و از بین رفتن ماهیچه ها

ضعف سیستم ایمنی بدن

شما برای سلامتی تان ورزش می کنید اما همین ورزش گاهی سلامتی را از شما می گیرد . به عنوان مثال یکی از عوارض زیاد ورزش کردن ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن است که خود منجر به بیماری های مختلف و عفونت ها می شود . اگر چه ورزش های متعادل و منظم سیستم ایمنی بدن شما را بالا می برد، ولی افراط در آن ، آن را ضعیف خواهد کرد .

عوارض ورزش زیاد 

اختلال خواب

شاید فکر کنید که با ورزش های سنگین ، در انتهای شب ، به دلیل خستگی زیاد سریع به خواب می روید اما این موضوع همیشه صحت ندارد . طبق تحقیقات ، ثابت شده که گاهی به دلیل تغیرات هورمونی ، دچار اختلال خواب می شویم که دلیل آن هم ممکن است ورزش های سنگینی باشد که روزانه انجام می دهیم . در واقع با انجام ورزش های سنگین ، بدن زمان بیشتری را برای آرام شدن دوباره نیاز دارد که همین موضوع می تواند اختلالات خواب را به همراه داشته باشد .

اختلال در خواب با ورزش زیاد

کاهش اشتها

شاید از نظر شما کاهش اشتها چیز خوبی باشد اما در حقیقت اینگونه نیست ، به خصوص زمانی که بدن شما برای ریکاوری بعد از ورزش ، به آن احتیاج دارد .‌ افرادی که ورزش های سنگین می کنند ، بنا به دلایلی از کاهش اشتها رنج می برند که این موضوع در دراز مدت به ماهیچه ها و بافت های بدن آسیب می رساند و تمام زحماتی که کشیده اند را هدر می دهد . بنابراین از کاهش اشتهایتان خوشحال نباشید و به بدن تان ، که احتیاج به انرژی دارد ، رسیدگی کنید .

مشکلات قلبی بدن

مشکلات قلبی

همیشه گفته اند که ورزش منظم یکی از راه هایی است که سلامت قلب را تضمین می کند اما آیا می دانستید که ورزش بیش از اندازه نتیجه ای عکس می دهد ؟‌ از آنجا که قلب عضو عضلانی است ، اگر به آن فشار وارد شود ، ضعیف می گردد و در نهایت ‌بر عملکرد قلب و کل بدن تاثیر منفی می گذارد.ورزش زیاد از طریق دیگری نیز به قلب آسیب می رساند . ورزش های سنگین و بلند مدت منجر به تپش قلب نا منظم می شود که همین نامنظمی خود عوارضی مانند لخته شدن خون دارد .به همین دلیل بهتر است که در هر چیزی اعتدال داشته باشیم ، حتی ورزش.

عوارض زیاد ورزش کردن چیست؟

دهیدراته شدن بدن

این که در طول ورزش چه مقدار از آب بدن تان را از دست می دهید ، بستگی به نوع ورزش شما دارد . شما در طول ورزش عرق می کنید ، به همین دلیل برای حفظ عملکرد قسمت های مختلف بدن ، باید آب فراوان بنوشید تا جبران کم آبی بدن تان را بکند . نه تنها در طول ورزش ، بلکه قبل از آن نیز باید به مقدار کافی آب بنوشید .‌ اگر هم در طول ورزش با علائمی مانند سرگیجه ، حالت تهوع ، سردرد یا گرفتگی عضلات مواجه شدید ، هرچع سریع تر ورزش را رها کنید .

دهیدراته شدن چیست

مشکلات کلیوی

ورزش زیاد نه تنها به ماهیچه ها ، بلکه به کلیه هایتان نیز آسیب میرساند . رابدومیولیز یا واپاشی ماهیچه مخطط ، آسیب و تخریب عضلات اسکلتی  تخریب و محتویات آن ها به خون وارد می شود . در صورت تخریب سریع این سلول ها ، میوگلوبین آزاد شده و در خون اثرات سمی بر جای می گذارد که حتی می تواند موجب نارسایی کلیوی شود . به همین دلیل اگر با ورزش های سنگین فرصت استراحت و ریکاوری را به ماهیچه هایتان ندهید ، به مرور به کلیه هایتان آسیب رسانده اید .درد ماهیچه ، ضعف ، افت فشار خون ، تورم عضلات ، گیجی ، ادرار تیره و میوگلوبینوری از علائم این وضعیت هستند .

 

 

مطالب بیشتر کلیک کنید

 

عوارض زیاد ورزش کردن چیست؟
ورزش زیاد ضرر دارد ؟

عوارض زیاد ورزش کردن چیست؟

ضرر های ورزش زیاد  برای سلامتی بدن

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − سه =

دکمه بازگشت به بالا
بستن