free web page hit counter
تغذیهمادر و کودک

نکاتی برای لاغری بعد از زایمان

مادران شیرده

نکاتی برای لاغری بعد از زایمان

در طی ۶ هفته اول بعد از زایمان ، نباید رژیم لاغری گرفته شود .

همچنین محدودیت انرژی جایز نیست ؛ چه بدن نیازمند انرژی کافی است تا آن چه در زمان تولد نوزاد از دست رفته است باز یابد و نیاز کودک تامین شود . به تجربه ثابت شده است تغذیه با شیر مادر به طور کامل باعث کاهش وزن قطعی نمی شود ولی به کاهش وزن کمک می کند .رژیم غذایی پس از زایمان به منظور التیام بهتر زخم ها به خصوص در مادران سزارین شده ، مادر بایستی از یک رژیم متعادل غذایی و مناسب پیروی کند. مصرف کافی مواد مغذی مانند پروتئین ، برخی مواد معدنی مانند روی و ویتامین های «ث» و «آ»  برای ترمیم ضروری است .

بسیاری از پزشکان مکمل های مولتی ویتامین همراه با مواد معدنی را به میزان یک بار در روز و در طول ۶  هفته پس از زایمان توصیه می کنند .چند پیشنهاد برای انجام حرکت های ورزشی ابتدا می توانید از ۱۰ حرکت در هر نوبت شروع کنید و سپس تعداد حرکات را به سه نوبت ۲۰ تایی برسانید. حرکت های مختلفی می توانند برای رسیدن به این هدف صورت گیرند . به طور مثال می توانید آرنج دست چپ را بلند کنید و بکشید و به زانوی پای راست مقابل برسانید و سپس این کار را با دست راست انجام دهید . این عمل به خصوص در تقویت نواحی جانبی شکم بسیار کمک کننده است . ورزش هایی چون شنا ، حرکات موزون ، کوه پیمایی و دویدن آرام می تواند علاوه بر تاثیر در کاهش وزن به ایجاد روحیه شاداب و سلامت روان مادران در دوران شیر دهی کمک کند .

لاغری بعد از زایمان چگونه

مادران  شیرده این نکات را به خاطر بسپارند :

 

وزن اضافی در مدت ۹ ماه حاصل شده است . پس منطقی است که برای برگشت به حالت اولیه ، به چند ماه وقت نیاز است .

کاهش وزن بیش از ۲ کیلوگرم در ماه مناسب است و توصیه نمی گردد .‌

از رژیم های غذایی کاهش وزن سریع که باعث تاخیر در ترمیم شده و موجب کاهش آب بدن مادر نیز می گردد ، خودداری شود . ‌

رعایت این نکته در مادران شیرده به ویژه در ۳- ۵ هفته اول شیردهی ضروری است .

لاغری مادران شیرده

با هر نوع رژیم غذایی که جهت کاهش وزن صورت می گیرد بایستی ورزش نیز همراه گردد .

مصرف مکمل های روزانه مولتی ویتامین و مواد معدنی به منظور تامین نیاز بدن‌ ضروری است .

مادران در دوران شیر دهی ، شمن شیر دادن به نوزاد باید سعی کنند میزان انرژی و کالری خود را در حد بیش از ۱۶۰۰ کیلو گرم در روز نگهداری کنند تا از نظر تامین شیر کافی مطمئن شوند .

مصرف غذا های حاوی چربی زیاد مانند مارگین ، سس ، گوشت های چرب ، شیر پر چرب ، غذا های سرخ کرده ، نان های روغنی شیرین و کیک ها و … کاهش یابد .

سعی شود از نوشیدنی های فاقد کالری و کافئین مانند چای های گیاهی ، آب و قهوه فاقد کافئین استفاده گردد .

زنان شیرده به همان میزان وزن از دست می دهند که زنان غیر شیر ده.

البته گفتنی است خانم شیرده استعداد بیشتری نسبت به از دست دادن توده چربی قسمت های پایین بدن دارد .

بستن شکم پس از زایمان به جمع شدن سریع تر آن کمک می کند .

از قدیم هم در فرهنگ ما مرسوم بوده است که بعد از زایمان شکم را با یک پارچه محکم می بستند .

اما در سال های اخیر گن هایی به بازار آمده که مخصوص همین کار هستند و شما می توانید آن ها را پس از زایمان بپوشید .

نکته اصلی استفاده صحیح از این گن هاست که باید مد نظر قرار گیرد .

گن لاغری

مادر و فرزند

برای دیدن مطالب بیشتر کلیک کنید

گوشت چرب

مادران شیرده

نکاتی برای لاغری بعد از زایمان
بعد از زایمان چجوری لاغر بشیم

نکاتی برای لاغری بعد از زایمان

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن