سلامت و تغذیهشیوه ی زندگی

چه خوراکی‌هایی باعث افزایش شیر مادر می‌شود؟ نوزاد و مادر

 

مواد مغذی که تغذیه آن ها باعث افزایش شیر مادر می‌شوند به شرح زیر است:

 

  • آب

آب ماده‌ی خام شیر مادر است.

حدود ۸۷ درصد شیر مادر از آب تشکیل شده است.

اگر مادر در طول روز به مقدار کافی آب مصرف نکند مقدار شیر او کاهش می‌یابد.

 

  • جو پرک

جو پرک در کاهش کلسترول خون، کاهش فشار خون و حس سیری بلند مدت نقش مهمی دارد.

همچنین بر تشکیل شیر مادر اثرات مثبتی دارد.

به‌دلیل میزان زیاد آهن در ساختار جو میزان شیر مادر افزایش می‌یابد. همچنین به دلیل خاصیت آرام‌بخشی باعث آزاد شدن هورمون‌های اکسی‌توسین و پرولاکتین در بدن می‌شود.

با ترشح هورمون اکسی‌توسین شیر به سرعت وارد مجرای شیری می‌شود.

 

  • هویج

فیتواستروژن‌های هویج (از استروژن‌های گیاهی تشکیل می شوند و در بدن عملکردی مشابه استروژن بدن دارند) بر روی مجراهای شیری نقش مثبتی دارند.

در ساختار هویج بتاکاروتن مورد نیاز در دوران شیردهی به وفور یافت می‌شود. همچنین هویج به ترشح شیر کمک می‌کند.

 

  • رازیانه

فیتواستروژن‌های گیاهی که نقشی مشابه استروژن در بدن دارند؛ تولید شیر و درصد چربی شیر را افزایش می‌دهند.

رازیانه برای رفع مشکلات سوء هاضمه در مادر و کودک مفید است.

مصرف زیاد رازیانه، شیر مادر را کاهش می‌دهد. به همین دلیل باید در میزان مصرف آن دقت کرد.

اگر بخواهید رازیانه را به صورت چایی مصرف کنید نباید مقدار آن از دو فنجان در روز تجاوز کند .

 

  • تخم مرغ

تخم مرغ به راحتی قابل دستیابی می‌باشد.

حاوی درصد زیادی از اسیدهای آمینه و آهن است.

تخم مرغ که یک منبع غنی از پروتئین می‌باشد و به افزایش مقدار شیر در مادران کمک می‌کند.

مصرف منظم و روزانه‌ی تخم مرغ در طول دوره‌ ی شیردهی مفید خواهد بود.

 

  • جو

جو یکی از غذاهایی است که باعث افزایش تولید شیر می‌شود.

پلی‌ساکاریدهای موجود در جو، میزان پرولاکتین را در مادر افزایش می‌دهند. پرولاکتین سلول‌هایی که در پستان نقش تولید شیر دارند را تحریک می‌کند و باعث افزایش شیر می‌شود.

چه خوراکی‌هایی باعث افزایش شیر مادر می‌شود؟
نوزاد و مادر

 

  • سبزیجات با برگ تیره

سبزیجاتی مانند اسفناج و یا جعفری به دلیل فیتواستروژنهای که در ساختار خود دارند بر میزان تولید شیر تاثیر مثبتی دارند.

علاوه‌بر این، این سبزیجات حاوی مقدار زیادی کلسیم، فولات، ویتامین A و آهن می‌باشند.

این سبزیجات غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند و کیفیت شیر را افزایش می‌دهند.

علاوه‌بر این برای به‌دست آوردن بالاترین سطح سود از این محصولات سعی کنید تا آن‌ها را به شکل خام و یا آب‌پز مصرف کنید.

 

  • سیر

بر اساس تحقیقات انجام شده در مادرانی که قبل از شیردهی سیر مصرف می‌کنند، نوزادان شیر بیش‌تری تغذیه می‌کنند.

مهم‌ترین فاکتور در ترشح شیر وابسته به میزان تغذیه‌ی نوزاد است.

در نتیجه سیر میزان تغذیه‌ی کودک و در نتیجه میزان شیر مادر را افزایش می‌دهد.

علاوه‌بر این کیفیت شیر به دلیل محتوای سودمند سیر افزایش می‌یابد. با اینحال مصرف زیاد سیر باعث ایجاد مشکلات نفخی می‌شود.

 

  • دانه‌های روغنی

دانه‌های روغنی مانند بادام، گردو و فندق به دلیل داشتن آمینه‌اسیدهای ضروری (اسیدآمینه‌هایی که در بدن تولید نمی‌شوند و باید از خارج تامین شوند) کیفیت شیر را افزایش می‌دهند.

علاوه‌بر این، برخی اسیدآمینه‌های موجود در دانه‌های روغنی به سراتونین در بدن متصل می‌شوند و مقدار و کیفیت شیر را افزایش می‌دهند.

از این دانه‌ها می‌توانید به عنوان میان‌وعده استفاده کنید.

 

  • میوه‌های خشک

میوه‌های خشک مانند انجیر و خرما گزینه‌های خوبی برای افزایش ترشح شیر می‌باشند.

کشمش برای مادرانی که کمبود آهن دارند بسیار مفید است، از طرف دیگر نیز میزان ترشح شیر را افزایش می‌دهد.

میزان بالای کلسیم و منیزیم در میوه‌های خشک باعث افزایش کیفیت شیر می‌شود. با این‌حال از آنجایی که این میوه‌ها کالری زیادی دارند باید در میزان مصرف آن‌ها دقت شود.

 

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن