سلامت و تغذیهشیوه ی زندگی

رژیم غذایی خام چیست؟ تفاوت بین تغذیه‌ی خام و وگانیسم (گیاه‌خواری)

 

در این مقاله ما به بررسی مواد غذایی خام و یک رژیم غذایی خام می‌پردازیم که یکی از روندهای تغذیه در زمان‌های اخیر می‌باشد.

شما با این رژیم غذایی از اضافی وزن‌های خود خلاص خواهید شد.

قاعده‌ی اصلی این برنامه‌ی غذایی این است که هم زمان با داشتن یک بدن سالم شروع به کم کردن وزن بکنید.

این رژیم غذایی از سایر رژیم‌های غذایی کمی متفاوت می‌باشد اما بعد از گذشت چند مدت بدن نیز به این برنامه‌ی غذایی عادت خواهد کرد.

بنابراین به لطف غذاهایی که در معرض گرمای پخت و پز قرار نگرفته‌اند شما یک روش سالم برای تغذیه پیش خواهید گرفت و به سرعت از وزن اضافی خود خلاص خواهید شد.

برنامه‌ی غذایی خام فقط به‌عنوان مصرف غذاهای خام در نظر گرفته شده است.

مهم‌ترین تفاوتی که این رژیم غذایی با سایر برنامه‌های غذایی دارد این است که این رژیم غذایی گوشت را شامل نمی‌شود.

افرادی که رژیم غذای خام مصرف می‌کنند به دو گروه تقسیم می‌شوند: گروه اول گوشت مصرف نمی‌کنند اما گروه دوم به میزان محدود گوشت مصرف می‌کنند.

به‌عبارت دیگر آن دسته از مواد غذایی که در دمای زیر ۴۷ درجه‌ی سانتیگراد قرار گرفته باشند نیز مواد غذایی خام نامیده می‌شوند و در برنامه‌ی رژیم غذایی خام جای می‌گیرند.

 

رژیم غذایی خام چه مزایایی دارد؟

رژیم غذایی خام چیست؟ تفاوت بین تغذیه‌ی خام و وگانیسم (گیاه‌خواری)
رژیم غذایی خام
  • با توجه به میزان بالای فیبر در این مواد غذایی، دستگاه گوارشی به‌طور مرتب کار می‌کند.
  • این نوع تغذیه به‌طور دوره ای به‌عنوان یک سم‌زدا در بدن عمل می‌کند.
  • این رژیم غذایی برای دست‌یابی به وزن ایده‌آل کمک می‌کند.
  • این افراد الگوهای خواب سالم‌تری دارند.
  • به علت عدم مصرف الکل و کافئین بدن سالم‌تری دارند. زیرا الکل باعث مشکلات وزنی و همچنین باعث آسیب جدی به کبد می‌شود.
  • پختن غذا باعث کاهش ارزش غذایی و از دست رفتن ویتامین A، ویتامین C، آنزیم‌ها و اسید فولیک می‌شود. اما به‌دلیل اینکه غذاهای خام تحت تاثیر هیچ‌گونه شرایط پردازشی قرار نمی‌گیرند در نتیجه ارزش غذایی خود را نیز از دست نمی‌دهند. بنابراین ویتامین‌ها و آنزیم‌ها در حداکثر سطح خود باقی می‌مانند.

 

رژیم غذایی خام چه ضررهایی دارد؟

رژیم غذایی خام چیست؟ تفاوت بین تغذیه‌ی خام و وگانیسم (گیاه‌خواری)
رژیم غذایی خام
  • تغذیه‌ی خام در کوتاه مدت تاثیرات مثبتی بر بدن دارد. اما در بلند مدت ناکافی بودن برخی مواد معدنی و ویتامین‌ها در بدن برخی بیماری‌ها را ایجاد کند. برخی مطالعات نشان داده‌اند که میزان تری‌گلیسیرید و کلسترول خون در افرادی که تغذیه‌ی خام دارند کاهش می‌یابد. همچنین مشخص شده است که سطح کلسترول HDL در افراد سالم نیز کاهش می‌یابد و در بعضی افراد نیز کمبود ویتامین B12 مشاهده می‌شود.
  • در مطالعه‌ی دیگری، در افرادی که مدت طولانی تغذیه‌ی خام داشته‌اند فرسایش دندانی مشاهده شده است.
  • همچنین می‌توان گفت در افرادی که مدت زمان طولانی رژیم غذایی خام داشته‌اند کمبود ویتامین مشاهده می‌شود که این نیز ظهور بعضی بیماری‌ها را به همراه خواهد داشت.
  • این رژیم غذایی حداکثر باید ۳۰ روز اعمال شود.

 

در رژیم غذایی خام پروتئین مورد نیاز بدن چگونه تامین می‌شود؟

رژیم غذایی خام چیست؟ تفاوت بین تغذیه‌ی خام و وگانیسم (گیاه‌خواری)
رژیم غذایی خام

برخی تحقیقات نشان می‌دهند که وجود ۱۰% پروتئین در غذاها برای بدن کافی خواهد بود.

عدم مصرف گوشت به این معنی نیست که نمی‌توان پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کرد.

بر این اساس حبوبات، فندق و سایر دانه‌های روغنی منابع با کیفیت برای پروتئین هستند.

بنابراین شما می‌توانید پروتئین مورد نیاز روزانه‌ی خود را از این مواد مغذی تامین کنید.

از آن‌جایی که این مواد مغذی در معرض دمای زیاد قرار نمی‌گیرند سطح پرتئین بالاتر و با کیفیت‌تری خواهند داشت.

 

در رژیم غذایی خام نیاز بدن به کلسیم چگونه تامین می‌شود؟

رژیم غذایی خام چیست؟ تفاوت بین تغذیه‌ی خام و وگانیسم (گیاه‌خواری)
رژیم غذایی خام

در رژیم غذایی خام لبنیات مصرف نمی‌شود. بنابراین مصرف کلسیم به اندازه ی کافی وجود ندارد.

با این‌حال در رژیم غذایی خام سبزیجات با برگ تیره، دانه کنجد خام، آجیل و بادام نیاز بدن به کلسیم را تامین خواهند کرد.

 

در رژیم غذایی خام شما مجاز به خوردن چه غذاهایی هستید؟

رژیم غذایی خام چیست؟ تفاوت بین تغذیه‌ی خام و وگانیسم (گیاه‌خواری)
رژیم غذایی خام
  • حبوبات
  • میوه‌های خشک
  • میوه‌های تازه
  • سبزیجات تازه
  • آووکادو
  • فندق
  • دانه‌ی کنجد، دانه‌ی آفتاب‌گردان و کدو تنبل
  • کوینولا و یا بذر گنه‌گنه
  • غلات و حبوبات
  • تخمه‌ها
  • جلبک دریایی
  • غذاهای آلی و یا طبیعی پردازش شده
  • آب خالص
  • آب‌میوه‌ی تازه‌ و یا آب سبزیجات
  • شیر نارگیل
  • جوانه‌ها

 

خوردن چه غذاهایی در رژیم غذایی خام ممنوع است؟

رژیم غذایی خام چیست؟ تفاوت بین تغذیه‌ی خام و وگانیسم (گیاه‌خواری)
رژیم غذایی خام
  • روغن‌های تصفیه شده
  • سبزیجات پخته شده
  • میوه‌های پخته شده
  • گوشت و غلات پخته شده
  • نمک سفره
  • چای و قهوه
  • شکر و آرد تصفیه شده
  • شیر و آب‌میوه‌ی پاستوریزه
  • ماکارونی
  • الکل
  • شیرینی‌ها
  • دیگر محصولات فرآوری شده
  • تنقلات
  • انواع چیپس‌ها

نکته: در این رژیم غذایی در حین غذا آب مصرف نمی‌شود. چای باید بدون کافئین و ولرم باشد.

 

تفاوت بین تغذیه‌ی خام و وگانیسم (گیاه‌خواری

رژیم غذایی خام چیست؟ تفاوت بین تغذیه‌ی خام و وگانیسم (گیاه‌خواری)
رژیم غذایی خام

در افرادی که رژیم غذایی خام استفاده می‌کنند، غذاها در معرض حرارت زیاد قرار نمی گیرند.

وگان‌ها هیچ غذایی با منبع حیوانی مصرف نمی‌کنند.

وگان‌ها می‌توانند تمامی محصولات به‌جز محصولات حیوانی را به شکل آب‌پز، بخارپز و یا حتی سرخ‌کرده مصرف کنند.

رژیم غذایی خام بدین معنی است که فقط غذاها به شکل خام مصرف بشوند و تفاوت این دو نوع رژیم غذایی در این نکته می‌باشد.

همان‌طور که ذکر شد مواد غذایی خام شامل مصرف مواد خام می‌باشد، این بدان معنی نسیت که نمی‌توان غذاهای حیوانی مصرف کرد. غذاهای حیوانی شامل ماهی خام، شیر خام و تخم مرغ خام و … می‌باشد.

 

چه کسانی نباید از این رژیم غذایی را پیروی کنند؟

اگرچه می‌گوییم این رژیم غذایی بسیار سالم است اما برای همه مناسب نیست.

کسانی که واجد شرایط برای این رژیم نیستند:

  • زنان باردار و شیرده
  • کودکان
  • افراد مبتلا به پوکی استخوان
  • بیماران آنمی

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

شش + 18 =

دکمه بازگشت به بالا
بستن