تغذیه

نکات تغذیه ای در خانم های ۳۰ تا ۶۰ سال

نکات تغذیه برای خانم ها

نکات تغذیه ای در خانم های ۳۰ تا ۶۰ سال

عادت های غذایی ما در طول زمان دچار تغییراتی می شود و باید با نیاز های هر سن و سال متناسب باشد .‌در این صورت افراد زیاد  دچار افزایش یا کاهش وزن نمی شوند .‌ در واقع در هر دوه ای از زندگی بدن دچار تغیراتی می شود که باید نسبت به آن ها شناخت پیدا کند .مسائل هورمونی ، کمبود خواب ، استرس یا تغییر در سبک زندگی باعث بروز تغییراتی در بدن ما نیز می شود و‌ متاسفانه مقابل با آن ها نیز کار چندان ساده ای نیست . در این مطلب سعی داریم تغییراتی در بدن ما نیز می شود و متسافنه مقابله با آن ها نیز کار چندان ساده ای نیست . در این مطلب سعی داریم تغییراتی که درهر دهه از زندگی در بدن  و اشتهای ما به وجود می آید را بررسی کرده و توصیه های لازم  را ارائه  دهیم .

نکات تغذیه برای خانم ها

 در ۳۰ سالگی

۳۰ ساله شدن اتفاقی کاملا مشهود در زندگی همه است .‌زمانی که وارد این دهه از زندگی می شوید دو وضعیت به وجود می آید :

یا این که با یک اشتهای زیاد هر آنچه دم دستتان باشد را میل می کنید و یا اینکه برعکس میل به خوردن چیزی را ندارید .

هورمون کورتیزول (هورمون استرس ) در هر دو مورد تاثیر دارد .

در نتیجه افزایش یا کاهش این هورمون در پایان سیکل قاعدگی روی اشتها بی تاثیر نخواهد بود .‌

از ۳۵ سالگی معمولا تغییراتی که در وزن بروز می کند مشهود است.

ممکن است کاهش ویتامین ها و مواد مغذی بدن باعث بروز اختلالات تغذیه ای شود به عنوان مثال میل به مصرف شکلات ، آبنبات ها ، کیک و غیره افزایش می یابد .اگر هشیار نباشید و مراقب نباشید احتمال اینکه بیش از اندازه وزن اضافه کنید و همچنین در معرض کمبود منیزیم و کلسیم باشید زیاد می شود .خانم هاییی که در این دوره تصمیم به بارداری می گیرند برای فراموش کردن استرس سن و سالشان بیشتر غذا می خورند . اما واقعیت این است که زیاده روی غذایی الزاما به نفع بچه نیست .بارداری بهانه ای برای پر خوری نیست . در صورت بارداری در این سنین لازم است که سالم بخورید و از مواد غذایی سرشار از کلسیم ، آهن و ویتامین ها ، بیشترین استفاده را ببرید .

در ۳۵ سالگی هرچه تغذیه بیشتر و بهتر باشد 

در ۴۰ سالگی

بدن خانم ها در ۴۰ سالگی با تغییرات زیادی نه تنها از نظر روحی – روانی بلکه از نظر جسمی مواجه می شود . کاملا طبیعی است که از وزن بیست سالگی خبری نباشد .

یادتان باشد حتی اگر در رژیم هم باشید لازم است سبزیجات ، میوه ها و شیرینی بیشتری مصرف کنید و دور و بر فست فود نروید .

در این دهه از زندگی مشکلات گوارشی بیشتر شده و حتی اشتها نیز افزایش می یابد .

علاوه بر این ممکن است حالت مقاومت سلول ها در برابر انسولین نیز بروز کند .‌

زمانی که بدن به میزان  کافی انسولین ترشح نمی کند قند به جای اینکه در سلول ها ذخیره شود وارد خون شده و در آن جریان می یابد .زمانی که سلول ها به میزان کافی قند دریافت نمی کنند از انرژی بدن خرج می کنند و این مسئله روی عادت های غذایی ما تاثیر می گذارد .

۵۰ سالگی و تغذیه مناسب

۵۰ سالگی

از حدود ۵۰ سالگی به دلیل یائسگی برخی از خانم ها با افت استروژن مواجه می شوند .‌

این مسئله باعث بروز اختلالات غذایی می شود و اگر حالت مقاومت سلول ها به انسولین بروز کرده باشد میل به مصرف کربوهیدرات بیشتر و قند افزایش می یابد .به همین دلیل خانم ها بعد از ۵۰ سالگی شروع به افزایش وزن زیاد می کنند . با این حال این وضعیت برای محافظت یا مکانیسم دفاعی طبیعی بدن از شکنندگی استخوان ها و تحلیل عضلانی شکل می گیرد .

یعنی اینکه چربی ها بدن را از افتادن یا ضربه هایی که در این سن اثرات منفی زیادی دارند محافظت می کنند .

توصیه ما این است که راه سالم تری انتخاب کنید . یک رژیم متعادل و افزایش مصرف کلسیم بهترین راه برای سالم تر بودن و تقویت استخوان ها ست.

درست است که چربی ها از استخوان ها محافظت می کنند اما یادتان باشد که اثرات دیگری روی سلامتی نیز دارند .

بنابراین در این سن باید اهمیت ویژه ای به تغذیه تان بدهید .

 

در ۶۰ سالگی

برخلاف آنچه شایع است اندازه معده با گذشت زمان کوچک تر نمی شود .

اما ممکن است با افزایش سن تغییراتی در خاصیت ارتجاعی روده ها بروز کند .

در این سن دستگاه گوارش به اشتباه به مغز علامت می دهد که به اندازه کافی غذا خورده است .

حال اینکه این گونه نیست .

به همین دلیل تغیراتی در عادت های غذا ایجاد شده و خانم ها در این سن کمتر از سابق غذا مصرف می کنند.

بعد از ۶۰ سالگی کنترل وزن از اهمیت بالایی برخوردار است .‌

خانم هایی که اضافه وزن دارند بیشتر در معرض زمین خوردن و بستری شدن و مشکلات دیگر قرار می گیرند .

اما اگر وزنتان هم کمتر از حد نرمال است و یا اینکه با سرعت وزن کم می کنید ممکن است علامت وجود یک بیماری باشد .

بنابراین لازم است که با دقت بیشتری وزنتان را کنترل کنید .

نتیجه مهم در ثابت نگه داشتن وزن

در نتیجه :

مهم است که نسبت به تاثیر وزن روی دستگاه گوارش آگاه باشد .‌

چون این تغیرات با گذشت زمان روی نیاز های غذایی ما نیز تاثیر می گذارد .

با گذشت زمان بدن انسان بیشتر در در معرض تجمع تدریجی به درو شکم قرار می گیرد .

هرچه سن بالا می رود قابلیت دستگاه تنفسی و دستگاه قلب و عروق کمتر می شود .

بعد از ۳۵ سالگی اکثر افراد به کم تحرکی روی می آورند و تغذیه دستخوش تغییراتی می شود که روی سلامت تاثیر دارند .  بنابراین لازم است در هر دهه از زندگی برای حفظ عادت های خوب و داشتن رژیم غذایی مناسب دقت بیشتری شود .  بهتر است تحت نظر یک متخصص تغذیه قرار بگیرید تا با توجه به سن ، سبک زندگی و نیاز های بدنی تان رژیم غذایی مناسبی برایتان تعیین کند .

 

برای دیدن مطالب بیشتر در خصوص تغذیه اینجا کلیک کنید

تغذیه مناسب در سن های ۳۰ تا ۶۰ سالگی

نکات تغذیه ای در خانم های 30 تا 60 سال
نکات مهم در تغذیه خانم ها

نکات تغذیه ای در خانم های ۳۰ تا ۶۰ سال

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دکمه بازگشت به بالا
بستن